Saturday, August 13, 2016

Furadantin 34






+

Det finnes (tror jag) en omedvetenhet om de biverkningar som Furadantin gav pе 1970-talet, vilket medfцrde minskad fцrbrukning (?) Dдrefter. Biverkningar av allvarligare typ som eosinofila lunginfiltrat och kronisk aktiv hepatit bl a. Dessa biverkningar som hade sin klara kцns - och еldersfцrdelning, kvinnor 65 еr som behandlats lдngre tid. Jag har redan nu trдffat pе kvinnor i seniet som fеtt Furadantin som lеngtidsprofylax mot cystiter. Дr det inte mycket viktigt att risker fцr biverkningarna presenteras nдr Mann nu gеr ut med dessa rekomendationer ?? Vдnligen Bjцrn Fjelstad Цverlдkare Med Klin Mora Lasarett Hiprex дntligen utsorterat! Det kдnns som en bekrдftelse att Hiprex дntligen befunnits vдrdelцst som Prophylax mot UVI. Nдr jag pе 70-talet gjorde min grundutbildning som allmдnlдkare pе sjukhemmen i Trollhдttan sеg jag alla stackars dementa kateterpatienter Grina illa nдr de tvingades svдlja krossade pillen. Dessa fцrmodades motverka krustabildning och kateterstopp genom att hеlla nere bakteriehalten. Jag bцrjade fцra lite statistik pе kateterbyten och febertoppar, vilken motsade den fцrvдntade Effekten. I de kontrollerad Studie pе flera hundra patienter kunde jag inte Visum effekt av Hiprex vare sig pе bakteriuri eller kateterbyten. pH visade ocksе att flertalet patienter hade BASISK urin, och hiprex var verksamt i sur miljц enbart! Tyvдrr var Pfizers inflytande цver kollegorna dе mer betydande дn min i Llдkartidningen publicerade Rapport, sе tvеngsmatningen fortsatte i mеnga еr. Nu fеr Mann hoppas det дr цver ... Lennart Dimberg Docent, Weltbank Referens Dimberg L. [Behandlung mit Methenamin Hippurat bei Patienten mit Verweil Harnwegskathetern] [Artikel in Schwedisch]. Lakartidningen. 1979 7. Februar; 76 (6): 423-4. Furdantin och biverkningar. Svar bis Bjцrn Fjelstad De allvarliga lungbiverkningar, som Bjцrn Fjelstad pеminner oss om, sеgs hos дldre kvinnor som behandlats med Furadantin unter lдngre tider och med hцga Dosierer (150-200 mg / dygn unter mеnader bis еr). Professor Torsten Sandberg, Gцteborg, berдttar att inte Indikationen sдllan var asymtomatisk bakteriuri, som pе den tiden uppfattades som uttryck fцr kronisk bakteriell njurinfektion. Syftet var att fцrhindra progredierande njurskada, uremi och dialys. Med de behandlingar som rekommenderas idag, den korta behandlingstiden (5 dagar) vid sporadisk Akut cystit, den lеga dosen (50 mg) vid profylaktisk behandling samt hдnsynstagande bis njurfunktionen (ej bis Patient med GFR




No comments:

Post a Comment